АКТУАЛНИ ТЕМИ в ОБЛАСТТА на ТУРИСТИЧЕСКИЯ СЕКТОР на БАЛКАНИТЕ и у НАС

АКТУАЛНИ ТЕМИ в ОБЛАСТТА на ТУРИСТИЧЕСКИЯ СЕКТОР на БАЛКАНИТЕ и у НАС

 

 

 

 

 

 

Гърция забрани свободното къмпингуване

 

 

 

Свободното къмпингуване в Гърция е забранено, предупреждават от МВнР.

Съгласно местните закони къмпингуването е разрешено само на утвърдените и регистрирани за целта места.

При нарушение на забраната санкциите могат да бъдат предупреждение, глоба от 150 евро и лишаване от свобода за срок от три месеца. Палатки и кемпери трябва да се поставят само и единствено на определените за къмпинг места, съобщи в. „Български новини“.

Никога и по никакъв начин не трябва се пали огън сред природата в Гърция. Това е строго забранено извън определените места, а наказанията са много сурови. Глобите са от хиляди евро, а при нанесени щети – затвора е гарантиран с продължителен престой. Много е важно и да не се оставят боклуци. За замърсяване на природата глобите започват от 200-300 евро.

Достъпът до водоеми при риболов трябва да става само пеша или с колело, а колата трябва да се остави на поне километър оттам.

 

 

 

 

Гърците вдигнаха фрапето на плажа  

Гърците вдигнаха с около 1 евро цените на напитките и храните в заведенията по „родопските“ плажове. Това съобщи вчера 24rodopi. com, цитирайки цени от менюта в бийч баровете. Бирата на плажа е между 3,50 и 5 евро. Фрапето край вълните се продава по 3,50 евро. Предпочитаното в горещините кафе с лед е поскъпнало в малките селища край морето, но е запазило миналогодишната си цена 3 евро в бийч баровете в Керамоти, отбелязва информационната агенция.

А 8 евро струват алкохолните и плодови коктейли. Салатите с октопод и скариди се предлагат по 8 и 10 евро, но се сервират със 150 грама узо. Докато миналото лято най-евтиното ядене в къмпинг на плажа е струвало между 5 и 12 евро, сега пържените тиквички и другите ала минути са по 8-10 евро, обясниха българи.

Испания „Какви са тези високи цени? Посетете испанските плажове и кръчми и ще видите, че е в пъти по-евтино от Гърция“, коментира българин, почиващ на испанското море. Цените на българското море са колкото гръцките, но в левове, обясни той впечатления от ранната почивка на Северното Черноморие, като подчерта факта, че на родното море отделно се плаща за чадъри и шезлонги, а при гърците тези екстри са безплатни. Търговците на българските плажове обаче са надули цените дори на малката бутилка минерална вода, в сравнение с лавките в София и във вътрешността на страната. Бирата е два пъти по-скъпа от бирата на Коста дел Сол (Испания), обяснява друг запознат с разликите в цените на курортите потребител. Бързо След отварянето на ГКПП на Маказа желанието за уикенд и дори прекарване на ден на гръцкото море скочили. Всяка седмица десетки автобуси и леки коли минават границата в Родопите. „В 4 часа сутринта тръгваме за Гърция и сме там в 9 часа. Обратно тръгваме към 16 часа и посред нощ, в 24 часа, сме си вкъщи, обяснява български турист. Той се жалва, че плажува 6-9 часа, но по 2 часа на отиване и 4 на връщане престоява на опашката на ГКПП-то. Друг българин пък го съветва да не се „юрка“, а да остане да нощува в гръцко, където двойната стая струвала 30-35 евро. В по-мизерен хотел на Черно море нощувката е 25 лева на човек на вечер, за 2-ма души е почти 30 евро. За обслужване и плаж изобщо не е нужно да сравняваме, обяснява запознат с цените турист.

 

 

 

 

Лоу кост превозвачите диктуват модата

 

 

От март догодина ще има полети от София до Лисабон и Ница Авиокомпаниите вече не са това, което бяха. До неотдавна големите – традиционни превозвачи гледаха с пренебрежение на т.нар. ниско бюджетни конкуренти, но сега все по-често си сверяват часовниците с тях, при все че все още доминират на пазара.

По данни на Международната асоциация за въздушен транспорт – IATA, извлечени от системата за разплащане BSP (Billing Settlement Plan), брутният оборот в световната гражданска авиация за 2016-а е бил 218.992 млрд. щ. долара. В тази сума влизат продадените самолетни билети на всички фирми, членуващи в организацията, някои допълнителни такси, върнати суми по неизползвани билети, глоби и др. Този отчет обаче не включва увеличаващия се с все по-бързи темпове дял на ниско тарифните компании. Точна статистика за тяхното общо представяне в световен мащаб няма, но на много пазари те завземат все по-голям процент от трафика.

В САЩ например лоу кост превозвачите са формирали 28% от вътрешния пазар през 2015-а. В Европа през същата година само на двата най-големи от общо 168 ниско тарифни превозвачи се дължат 22% от вътрешно континенталния трафик. Конкретно за България ситуацията е още по-показателна. Според IATA брутният ни оборот през миналата година е бил 160.7 млн. долара, като са продадени 473 782 самолетни билета, а са възстановени суми по 22 606. По сведения пък на онлайн туристическата агенция eSky, която работи както с редовни, така и с ниско тарифни авиокомпании, делът на лоу кост превозвачите у нас е бил близо 50% от общия пазар и се очаква да нараства още. В момента на „България Ер“, „Райънер“, „Уиз Ер“, „Луфтханза“ и „Австрийските авиолинии“ се падат над 70% от годишния трафик на нашето най-голямо международно летище – софийското.

Лидер по брой превозени пътници за 2016-а вече е унгарската „Уиз Ер“ с 30.6% дял, следвана от „България Ер“ с 21.7% и на трето място е „Райънер“ с 10.2 на сто. Само преди дни от „Уиз Ер“ анонсираха, че от март догодина пускат полети и от София до Лисабон и Ница. Корпоративният директор Оуен Джонс обясни, че цените в едната посока по линията София – Лисабон ще започват от 29.99 евро, а по направлението до Ница от 24.99 евро. До португалската столица авиокомпанията ще лети във вторник и неделя, а до южния френски град – в понеделник и петък. „Уиз Ер“ планира също така да увеличи полетите по осем от маршрутите си – до Барселона, Брюксел – Шарлероа, Копенхаген, Айндховен, Рим – Фиумичино, Ларнака, Лондон – Лутън, и Тел Авив. Това ще прибави допълнително 22 полета седмично към разписанието й от София и ще увеличи броя на местата от столичния аеропорт до 2.5 милиона за 2018-а, което е 12% годишен ръст. Колкото до „Райънер“, те са си поставили за цел през тази година да достигнат 25% дял на нашия пазар, а после да оспорят и лидерското място на „Уиз Ер“.

На този фон съвсем не е изненадващо, че все повече редовни авиокомпании въвеждат нови икономични тарифи, които не включват регистриран багаж в цената. Почти всички по-популярни редовни авиокомпании в страната, като „България Ер“, „Луфтханза“, „Австрийски авиолинии“, „Еър Франс“, КЛМ и „Алиталия“, вече предлагат такива билети по своите европейски маршрути. Като най-евтини тези тарифи излизат винаги с приоритет в онлайн резервационните системи, което означава, че почти сигурно билетът включва само ръчен багаж. Това е съществена промяна на модела, към която пазарът и потребителите неизбежно трябва да се адаптират, посочват специалистите. Възможността да се добави регистриран багаж към пътуването става само срещу допълнително заплащане, като таксите започват от 15-20 евро в едната посока в зависимост от авиокомпанията, маршрута и натовареността на сезона. Затова и експертите съветват – винаги да се проверява какъв багаж е включен в цената на билета, тъй като заплащането му на летище обикновено е значително по-скъпо, отколкото при онлайн резервация. Тенденцията съвсем не е локална – дори авиационни гиганти като Delta, United и American Airlines вече са въвели подобни рестриктивни тарифи по част от своите маршрути. С което се опитват да устоят на все по-силната конкуренция на ниско тарифните авиокомпании.

*** Над 36% ръст на пътниците на „Летище София“ през май Общо 559 542 са преминалите пътници през столичния аеропорт за май, което е ръст от 36.4% спрямо същия период на предишната година. Пътувалите по международни редовни линии са се увеличили с 35%, а ръстът по вътрешни линии е повече от два пъти, или 23 973 души. Увеличение от 5% отбелязват и пътувалите с чартърни полети. През май кацналите и излетели самолети са 5043, което е с 13.4% повече от май 2016-а. Обработените товарни и пощенски пратки също са нараснали значително – те са общо 1 944 тона, или с 32.5% повече.

 

 

 

Холивуд идва за замъка в Равадиново

 

 

Боксьорката Дейзи Ланг взе приз за атракцията в САЩ от племенника на Шварценегер

 

Холивудски продуценти ще посетят замъка в Равадиново „Влюбен във вятъра“, за да преценят дали атракцията е подходяща за фон на касови продукции. Това стана ясно по време на връчването на поредното отличие за забележителността, изградена от бизнесмена мечтател Георги Тумпалов.

 

Призът за специален сертификат за „Принос в архитектурния дизайн на туристически атракциони“ на юбилейно издание на Международния конкурс за архитектурен дизайн в САЩ бе получен от името на родната атракция от известната боксьорка Десислава Кирова, известна с псевдонима Дейзи Ланг. Наградата бе връчена от племенника на актьора и губернатор Арнолд Шварценегер – Патрик Шварценегер, който е филмов продуцент.

 

Замъкът в Равадиново вече е използван за снимките на „Спящата красавица“. Пищните тайнствени градини на родната атракция и обраслите с бръшлян кули на замъка са послужили за декор в последната екранизацията на приказката, заснета преди няколко години от компанията Дисни.

 

 

Посещението на филмовите продуценти от Холивуд ще бъде организирано от популярната зад океана Дейзи Ланг. Така замъкът в Равадиново дава сериозна заявка България да се утвърди като туристическа дестинация в САЩ.